• Novinky

            • Premietania Filmového klubu 2024/2025

            • 1. Mazacia hlava, 1977, réžia David Lynch

              2. Living in Oblivion, 1995, réžia Tom DiCillo

              3. Donnie Darko, 2001, réžia Richard Kelly

              4. Vražda Ing. Čerta, 1970, réžia Ester Krumbachová

              5. S úctou, Váš sociálny systém, 2020, réžia Martin Tokár

              6. Elle, 2016, réžia Paul Verhoeven

              7. Strop, 1961, réžia Věra Chytilová

              8. Vlani v Marienbade, 1961, réžia Alain Resnais

              9. Je mi zo seba zle, 2022, réžia Kristoffer Borgli

          • Poznáme víťazov 9. ročníka festivalu!
            • Poznáme víťazov 9. ročníka festivalu!

            • Kvalita filmov sa zvyšuje, aj s jednoduchým mobilom možno natočiť hlboké myšlienky, zhodnotil predseda poroty Jaroslav Kerner.Medzinárodná kreatívna súťaž MobilFest 2024 vyhlásila víťazov deviateho ročníka. Z päťdesiatich filmov natočených výhradne mobilom a z vyše stovky fotografií rovnako nafotených mobilom vybrala porota tých najlepších. Víťazov oceňovali v piatok 8. novembra v kinosále multikina Cinemax v Obchodnom centre Optima v Košiciach počas dní IT-Show 2024.V sekcii videofilmy sa z víťazstva tešili Evka Szabóová, Lea Miháľová a Dávid Ďurišin. Porotcom sa najviac páčili fotografie Adely Trnkovej, Michala Krnáča a Jany Strišovskej.

              MobilFest organizuje už tradične košická Súkromná škola umeleckého priemyslu filmová v spolupráci s firmou Auvid production. Súťaž aj tohto roku finančne a hodnotnými cenami podporili dve významné spoločnosti – firmy Datacomp a Samsung. V oboch sekciách sa súťažilo v troch kategóriáchrozdelených podľa veku (deti, študenti a dospelí), plus v dvoch reklamných, ktoré zastrešili sponzori.„Deviaty ročník dopadol skvele. Mám z toho dobrý pocit, lebo čoraz viac študentov si dáva záležať na príprave a nakrúcaní krátkych filmov, čo potvrdila aj vyrovnanosť vo výsledkoch, keď o víťazoch rozhodovali atletickým žargónom povedané doslova centimetre. Zároveň ma teší, že čoraz viac študentov je zapojených v procese výroby podkladov pre slávnostné vyhodnotenie – od úvodného videa až po oznamovacie džingle súťažných kategórií,“ povedal riaditeľ festivalu Matúš Men.Predsedu poroty sekcie videofilmov, riaditeľa košického štúdia STVR Jaroslava Kernera niektoré diela príjemne prekvapili. „Jednak technickou kvalitou, jednak myšlienkou, čo mi občas po minulé roky chýbalo, ako keby jednoduchý nástroj nebol spájaný s hlbším kultúrnym alebo myšlienkovým svetom. Ukazuje sa, že keď to mladí autori dokážu dobre uchopiť, môžu vzniknúť zaujímavé veci. Veľmi sa teším, že MobilFest stále žije, že pokračuje a že sa posúva stále dopredu.“ Okrem neho sedeli v porote aj výkonný riaditeľ festivalu a zriaďovateľ Filmovej školy v Košiciach, Valter Uhrík, strihový majster Peter Hrabinský, pedagóg a režisér Peter Kováčik a pedagóg a publicista Peter Bercik. Prihlásené fotografie hodnotili tri fotografky a pedagogičky Diana Kakara Dobrescu, Barbora Bačová a Tatiana Takáčová.

              Diana Kakara Dobrescu bola rada, že súťažiaci mali pevne dané témy Svetlo v krajine a Spoločnosť dnes. „Je totiž ťažké vyberať a porovnávať rôzne témy. Teší ma, že sme mali veľa prihlásených. Hodnotili sme technické prevedenie, ale keďže dnešné mobily už vedia fotiť krásne, bol pre nás zásadný obsah, a to, ako súťažiaci kreatívne vnímali obraz a svetlo.“

              Dvakrát ocenená Lea Miháľová získala okrem víťazstva s filmom Vodné lyžovanie aj tretie miesto vo fotografii: „Z výhry sa veľmi teším, popravde som to nečakala. V dokumente som sa snažila priblížiť divákom krásy vodného lyžovania a jeho pravidlá prostredníctvom portrétu mladého talentovanéholyžiara. Pri natáčaní niektorých scén v rýchlo idúcom člne som mobil pevne stískala v ruke, aby neskončil na dne jazera,“ povedala študentka tretieho ročníka Filmovej školy v Košiciach.Víťaza medzi dospelými, Dávida Ďurišina, inšpirovala k natočeniu videofilmu Balisong kniha Zberateľ.„Uvedomil som si, že presne takto by sa na svet mohli dívať ľudia, ktorí vnímajú ženy obmedzene, že by mali byť ich predmetom a povedal som si, že aj ja chcem vyvolať v divákovi rovnaký dojem, aký vo mne vyvolala kniha. Moja báseň, ktorá nás filmom sprevádza, vznikla ešte skôr, kvôli príbehu som ju rozpísal.“

              Prvý ročník MobilFestu sa uskutočnil v roku 2013/2014, keď boli Košice Hlavným európskym mestom kultúry. Čestným prezidentom festivalu je od jeho vzniku známy hudobník a zabávač Marián Čekovský, ktorý sa nemohol slávnostného vyhlasovania víťazov zúčastniť pre pracovné povinnosti.Nápad zorganizovať festival filmov natočených výhradne mobilným telefónom dostali zriaďovatelia Filmovej školy, manželia Uhríkovci, pred mnohými rokmi, keď sa ich dcéra vrátila z návštevy Brazílie. „Zúčastnila sa tam veľkého filmového festivalu ako porotkyňa študentskej kategórie, kde bola ajšpeciálna sekcia filmov natočených mobilom. V tom čase to nebolo zvykom, ale keď sa kvalita mobilov postupne zlepšovala, povedali sme si s manželkou, riaditeľkou Filmovej školy, prečo nevyskúšať niečo nezvyčajné aj u nás. A tak sa zrodil MobilFest,“  vysvetlil počiatky festivalu jeho výkonný riaditeľ Valter Uhrík.Strihový majster Peter Hrabinský v príhovore povedal, že keď pred rokmi videl prvé prihlásené diela, tak to vyzeralo, ako keď točí japonský turista v Prahe. „Kamera pri oku, chodí, blúdi, veľkosti záberov, uhly záberov, nič nefungovalo a teraz tam máme také diela, za aké by som sa ani ja nehanbil.“Hrabinský pripomenul, že prvým víťazom MobilFestu bol práve jeho súčasný riaditeľ. „Som strašne rád, že Matúš Men sa toho chopil a pokračuje v tom, kde začal.“ Matúš Men priznal, že už teraz myslí na nasledujúci ročník. „Prajem si, aby ho tvoril ešte širší okruh študentov, aby ho robili doslova študenti pre študentov. Sľubujem, že urobíme všetko preto, aby bol jubilejný desiaty ročník ten najlepší. MobilFest je totiž na Slovensku ojedinelá a výnimočná súťaž a zaslúži si pozornosť filmu chtivých študentov z celého sveta. Tak neváhajte a začnite točiť teraz!“

              Slávnostné vyhlasovanie výsledkov producentsky zabezpečila firma Auvid, moderátorskej taktovky sa chopili pedagóg Luka Grbič a študentka tretieho ročníka Filmovej školy odboru masmediálna tvorba Timea Dutkovičová. O hudobný vstup sa postarala speváčka Alica Olčáková z Konzervatória Petra Dvorského.

              Výhercovia tohtoročného festivalu a ich víťazné práce sú uverejnené na webstránke www.mobilfest.eu

            • Premietania Filmového klubu v šk. roku 2023/2024

            • Na jeseň sme začali prvým filmom Okno do dvora (1954).

              Zlomené kvety (2005, Jarmusch)

              Homár (2015, Lanthimos)

               Siedmy kontinent (1989, Haneke)

               

               Arizonský sen (1993, Kusturica)

              Funny Games (2007, Haneke)

              Čierne na bielom koni (2022, Boroš)

               

              Svetloplachosť (2023, Ostrochovský & Pekarčík)

               

              Slúžka (2023, Čengel Solčanská)

               

              Pena dní (2013, Gondry)

              Full Metal Jacket (1987, Kubrick)

               

              Gremlins (1984, Dante)

              Goonies (1985, Donner)

               

              Temný kryštál (1982)

              Beetlejuice (1988, Burton)

              Jules a Jim (1962, Truffaut)

              Ja, ty, on, ona (1974, Akerman)

            • Filmový klub začína!

            • Dovoľujeme si oznámiť všetkým fanúšikom filmového umenia na Filmovej škole, že od 28. septembra (od štvrtka) začína opäť premietať Filmový klub. Projekcie budú každý štvrtok od 15:00 v projekčnej miestnosti SŠUP filmovej pod vedením našej novej milej kolegyne Slávky Macákovej. Aj v tomto školskom roku sa môžete tešiť na dobré filmy, ktoré nemáte možnosť vidieť bežne v distribúcii alebo v televízii. Srdečne Vás pozývame.

               

              Začíname s filmom Okno do dvora od Alfreda Hitchcocka, 1954

               

              Fotograf Jeff je po úraze so zlomenou nohou dočasne pripútaný na invalidný vozík. Dlhú chvíľu si kráti pozorovaním susedských bytov cez okno, ktoré vedie do dvora. Ako pozorovateľ sa dozvedá množstvo skrytých detailov zo života svojich susedov, až nadobudne presvedčenie, že sa stal svedkom vraždy. Takto sa začína zložité pátranie a dokazovanie vraždy... Rafinovaná kriminálna zápletka je jednou z najlepších v brilantnej tvorbe Alfreda Hitchcocka.

            • Filmový klub od septembra premietol niekoľko zaujímavých diel

            • Rumunský film #dogpoopgirl (2021) režiséra Andreia Hutuleiaca.

              V metre sa vykakal psík. Video tohoto incidentu sa však dostalo na internet a pre paničku nebohého štvornožca začína peklo na zemi. Zžieravá satira o moci sociálnych sietí sa zaoberá verejným zahanbením aj tým, že výsek reality nikdy nie je realitou celou. Snímka inšpirovaná skutočnou udalosťou z Južnej Kórey je celovečerným režijným debutom herca Andreia Huţuleaca.

              Sovietsky film: Choď a pozeraj sa. Réžia Elem Klimov (1985, ZSSR)

              Štrnásťročný Fljora je v lete 1943 naivným bieloruským chlapcom, odhodlaným zapojiť sa do partizánskeho odboja. Na konci príbehu je ľudskou troskou, z ktorej tváre navždy zmizli stopy detskej nevinnosti. Fljorov osud plný utrpenia, v ktorom nechýba miesto ani pre prvé erotické očarenie a tragikomické okamihy, prežila väčšina z tých, ktorí dospievali počas druhej svetovej vojny. Nemci vtedy v Bielorusku realizovali projekt "spálenej krajiny", v ktorom ľahlo popolom na šesťsto dedín. O týchto udalostiach rozpráva vo svojich novelách Ales Adamovič, ktorý sa tiež podieľal na scenári filmu, opatreného názvom Zabite Hitlera. Do výroby však šiel film pod titulom, ktorý tvorí refrén v biblickej Apokalypse. Elem Klimov ho natáčal chronologicky, čo výrazne pomohlo predstaviteľovi hlavnej úlohy Alexejovi Kravčenkovi k stotožneniu sa so svojim hrdinom. Obraz Fljorovho vyšinutého vnútra však nevyjadruje iba herecká akcia, výraznou mierou sa na ňom podieľa práca kameramana a zvukára, ku ktorej zvláštny kontrapunkt vytvára Mozartova hudba.

              Španielsky film režiséra Pedra Almodóvara VŠETKO O MOJEJ MATKE (1999)

              Všetko o mojej matke – slávna oscarová snímka režiséra Pedra Almodóvara s Penélope Cruz je úžasnou sondou do vnútra nielen ženskej duše. Táto komorná melodráma kombinujúca smútok so smiechom pozbierala nielen všetky mysliteľné filmové ceny (vrátane Oscara), ale predovšetkým dobyla srdcia divákov na celom svete.

              Film režiséra Vittoria De Sicu: Zlodeji bicyklov (Taliansko, 1948)

              Vrcholné dielo talianskeho neorealizmu zobrazuje dramatickú epizódu zo života nezamestnaného Antonia a jeho deväťročného syna Bruna v povojnovom Ríme. Antonio získa príležitosť pracovať ako lepič plagátov, k čomu nevyhnutne potrebuje nový bicykel – ten mu však ukradnú. Hľadá ho po rímskych uliciach, ale bez úspechu. Vo svojom zúfalstve sa pokúsi získať bicykel krádežou. Chlapec sa stane svedkom dvojnásobnej porážky svojho otca – ako kradne a ako ho chytia pri čine… Autenticky pôsobiaci, sociálne ladený príbeh, obsadený výhradne nehercami, ktorých režisér našiel doslova na ulici medzi nezamestnanými, nakrúcaný v reálnom prostredí rímskych ulíc, sa stal parabolou bezvýchodiskovej situácie jednotlivca odvrhnutého spoločnosťou. 

              Film režiséra Roya Anderssona: O NEKONEČNE (2019)

              Úvaha o ľudskom živote v celej jeho kráse a krutosti, nádhere a všednosti. Bezvýznamné okamihy nadobúdajú rovnakú dôležitosť ako historické udalosti: dvojica sa vznáša nad vojnou zničeným Kolínom nad Rýnom, cestou na narodeninovú oslavu sa otec zastaví, aby v hustom daždi zaviazal dcére šnúrku, mladučké dievčatá tancujú pred klubom, porazená armáda pochoduje do tábora vojenských zajatcov. Óda a žalospev súčasne. Kaleidoskop všetkého, čo je večné, ľudské, nekonečný príbeh zraniteľnosti bytia.

              Film režiséra Johna Schlesingera: Polnočný kovboj (USA, 1969)

              Naivný playboy Joe opustí Texas a odíde hľadať šťastie do New Yorku, kde sa chce živiť ako gigolo. Síce nenájde splnenie svojich snov, ale nadviaže zvláštne priateľstvo s ďalším životným stroskotancom Ratsom. Film je kritickým pohľadom na súdobý New York - miesto obrovských sociálnych protikladov a sklamaných nádejí. V roku 1970 získal troch Oscarov za najlepší film, najlepšiu réžiu a scenár.

              ilm režiséra Edwarda Bergera: Na Západnej fronte kľud. Produkcia Nemecko/USA, rok výroby 2022

              Sotva sedemnásťročný Paul ide za prvej svetovej vojny bojovať na západný front. Naverbovať sa nechal s nadšením, to sa ale v brutálnej realite zákopov rýchlo vytráca.
              Protivojnový román „Na západnom fronte pokoj“ od Ericha Maria Remarquea z roku 1928 je jedným z klasických diel svetovej literatúry. Príbeh mladého vojaka, ktorý musí čeliť hrôzam prvej svetovej vojny a ktorého pohľad je nám podávaný priamo z prvej ruky, môžeme tentoraz sledovať z pohľadu nemeckej perspektívy.

               

              Francúzsky film ATHENA režiséra Romaina Gavrasa. Rok výroby 2022

              Tragická smrť chlapca na sídlisku Athena vyvolá otvorenú vojnu, v ktorej sa najviac angažujú jeho starší bratia. Strhujúca filmarina, ktorá hneď v úvode pošle diváka do centra diania, do scény, v ktorej by väčšina filmov vrcholila. Tu ale nastoľuje všetok ten zmar, zúfalstvo, anarchiu a potom postupne prepláva k tomu jedinému logickému záveru. Athena je režijné majstrovstvo podporené fenomenálnym vizuálom.

              Film CENTAURO režiséra Daniela Calparsora z roku 2022

              V snahe vyrovnať dlh matky svojho syna sa rádový profesionálny motorkár Rafa rozhodne zveriť svoje služby zločineckej organizácii. Je však rozpoltený medzi dvoma životmi, ktoré vedie ako čestný muž ráno a kuriér v noci. Nakoniec si tento dvojitý život vyberie daň a uchýli sa k drogám, čo ovplyvní jeho sen byť profesionálnym pretekárom. Nakoniec pochopí, že z kriminálneho života niet cesty von a s pomocou svojho priateľa sa snaží uniknúť drogovému kartelu, no polícia ho identifikuje a ponúkne mu rovnakú prácu len na strane zákona, do ktorej sa pustil.

            • Vianočné prázdniny, Vianočný pozdrav a PF 2023 🎄

            • Riaditeľstvo CVČ oznamuje svojim členom, že Vianočné prázdniny sa začínajú od 23. decembra 2022 do 8. januára 2023. Činnosť v CVČ sa začína 9. januára 2023 (pondelok).

              Riaditeľstvo CVČ Vám praje príjemné prežitie Vianočných sviatkov v kruhu svojich najbližších a Šťastný Nový rok. 🎄

              Autor Vianočného pozdravu: Dominik Nagy, animačný ateliér

              Autor PF 2023: Dávid Poľavčík, animačný ateliér

            • Bienále animácie Bratislava 2022

            • Krúžok animácie sa pomaličky rozbieha a v úvode sa naši najmladší členovia inšpirovali projekciou animácií v rámci "Bienále animácie Bratislava 2022". 

            • Súťaž MOBILFEST

            • Prihláste svoje krátke videá vytvorené mobilným telefónom a vaše diela sa môžu stať virálnymi.

              Súťažné video diela s prihlasovacím formulárom musia byť umiestnené na stránke www.mobilfest.eu najneskôr do 12. októbra 2022. Jeden súťažiaci môže prihlásiť viac filmov.

            • Prihlášky a vzdelávacie poukazy 2022/23

              • Prihlásiť sa do krúžkov je možné do 14. 9. 2022 doručením prihlášok: osobne, alebo aj poštou.

              Súkromné centrum voľného času, Petzvalova 2, 040 11 Košice - Západ

              Tel.: +421 55 685 77 48, Mobil: +421 905 819 348, info@filmovaskola.sk, www.scvc.edupage.sk

               

              • Aj tento školský rok prijímame do 23.09.2022 vzdelávacie poukazy na záujmovú činnosť, ktoré vám vydá vaša základná alebo stredná škola.
              • Týždenný rozvrh krúžkov bude zverejnený po uzatvorení prihlášok, najneskôr 23.9.2022.
            • Filmový klub premietol ďalšiu sériu zaujímavých diel

              • Taliansky film Povolanie: Reportér (1975), réžia Michelangelo Antonioni. Čo sa týka dejovej zápletky, jedno z Antonioniho najatraktívnejších diel. Pritom dramatickosť príbehu nejde na úkor režisérových tradičných filozoficko-existenciálnych presahov, z ktorých je tentoraz vyzdvihnutá myšlienka sociálnej podmienenosti ľudského konania a existencie. Novinár David si uvedomuje „jepičí osud“ svojho pracovného úsilia i neutešenosť súkromného života. Čoskoro po výmene pasov zisťuje, že sa ocitá vo vleku nebezpečných udalostí odvíjajúcich sa od jeho novej totožnosti predajcu zbraní. Opojenie z prísľubu náhle nadobudnutej slobody strieda prehlbujúca sa frustrácia. Takmer bez použitia subjektívnych pohľadov nám kamera prináša obrazové „spravodajstvo“ o Davidovom úteku pred vlastnou minulosťou a vypožičanou prítomnosťou.

              • Nový svet (The New World, 2005, USA, GB),  Legendárny režisér Terrence Malick vás pozýva na objavnú, dobrodružnú a romantickú výpravu vo svojom kritikmi vysoko cenenom, na Oscara nominovanom rozprávaní o prvých dňoch novej Ameriky. Príbeh nakrútený podľa skutočných udalostí zachytáva vzťah impulzívnej indiánky Pocahontas (Q'Orianka Kilcher) a anglického kapitána Johna Smitha (Colin Farrell), ktorý rozpúta vojnu dvoch svetov o nový národ.

              • Visegrad Film Forum 2022 uvádza Kino Lumiere (online).

              • Filmový klub uviedol aj francúzsky film Tančiareň. Réžia Ettore Scola, 1983. Film sprostredkováva divákovi intenzívny pocit plynúceho času a histórie, v ktorom sa prelína osobný život pravidelných návštevníkov jednej typickej parížskej predmestskej tančiarne s behom dejín. Film je nakrútený úplne bez slov. Divákovi ale všetko majstrovsky sprostredkováva pomocou syntézy hudby, tanca, pantomímy, masiek a kostýmov. V niekoľkých epizódach odohrávajúcich sa v rozpätí takmer päťdesiatich rokov (1936-83), sú v Tančiarni pripomenuté významné momenty z minulosti Francúzska a zároveň aj celej Európy. Film nadviazal na pantomimické divadelné predstavenie uvádzané parížskym Le Théatre du Campagnol v roku 1981.

              • Slovenský film LÓVE (réžia Jakub Kroner, 2011). Snímka mladého slovenského režiséra Jakuba Kronera, zodpovedného za Bratislavafilm, nás znova privádza do Bratislavy, hlavne jej miestnej časti Petržalky. Sleduje osudy niekolkých postáv, najmä mladej generácie žijúcej, študujúcej alebo už pracujúcej v našom hlavnom meste.

              • Film Miloša Formana Černý Petr (ČSSR, 1963). Prenikavá psychologická a sociologická generačná štúdia s komediálnym nadhľadom a porozumením pre svet otcov i synov onej doby je mozaikou drobných, zdanlivo bezvýznamných udalostí v živote 16-ročného učňa. Tvorcovia sa celkom podriadili naturelu protagonistov (excelujú tu kapelník kolínskej dychovky Jan Vostrčil, známy z viacerých vynikajúcich filmov, a poslucháč DAMU Vl. Pucholt), dialógy tak vyvolávajú dojem magnetofónového záznamu autentických rozhovorov. Nezabudnuteľný je detinský spor okolo pozdravu Ahój! Kresba života malého českého človeka v jeho uzavretom svete, film o dvojakej morálke (Petr nastúpi do samoobsluhy ako predavač, aby sa od vedúceho dozvedel, že jeho hlavnou úlohou bude strážiť zákazníkov), zábavná metafora o úskaliach vstupu do života, ale aj spoločenská alegória. Kultúra obrazu a vyjadrovacia úspornosť sa markantne prejavujú napríklad v kľúčovej sekvencii sobotňajšej tancovačky, v ktorej sa niekoľko dejových epizód preplieta s dokumentárne ladenými pohľadmi, dokresľujúcimi atmosféru zábavy a typológiu postáv (doba módy twistu a semaforských pesničiek). Film autenticky zobrazuje hľadanie sa mladých ľudí a generačné odcudzenie, odhaľuje v podtexte poklesnutosť pomerov poznačených provinčnosťou a frázovitosťou.

              • Film Davida Lyncha Eraserhead (USA, 1977). David Lynch natáčal tento film s prestávkami v priebehu piatich rokov. V jeho celovečernom debute zažiaril Jack Nance ako Henry Spencer, muž žijúci v bezmennom industriálnom prostredí. Keď Henry zistí, že jeho bývalá priateľka Mary je tehotná, vezme si ju a začnú spolu žiť v jeho ohavnom malom byte. Ich dieťa sa narodí škaredo znetvorené a neprestáva kričať. Mary čoskoro s hrôzou a odporom uteká a necháva Henryho napospas kričiacemu dieťaťu. Intenzívne vnútorná nočná mora Mazacia hlava postupuje svojim vlastným pomalým, surrealistickým tempom: Henryho svet je rakovinový snový výjav, miesto kde sa hriechy prejavujú ako bizarné stvorenia, kde existujú svety vo vnútri svetov... Lynch sám snímku interpretuje ako produkt vlastných obáv z otcovstva.
              • Slovenský film Fontána pre Zuzanu 3, rok 1999, réžia Dušan Rapoš.

                Aj zlý film je ťažké nakrútiť.

                Zhmotnenie vašich najhorších snov. Tých, v ktorých vás naháňa psychopatický týpek so sekerou a vám zrazu vypovedajú poslušnosť nohy, prípadne tých, v ktorých sa rútite do 10 kilometrov hlbokej priepasti. Toto ak by videl niekto z Európskej únie, nemilosrdne, nekompromisne a bezprecedentne nás vylúčia z EÚ. Proste, Fontána pre Zuzanu 3 by mala byť trestná!

                Nevím, kterého šílence napadlo natáčet nějaké třetí pokračování Zuzanina příběhu, ale musel to být opravdu kus idiota. Peníze, utracené za takovouto stupiditu měly být raději věnovány na dobročinné účely, protože to by byla alespoň smysluplná investice.

              • Filmový klub uviedol francúzsky film Delikatesy. Réžia J.P. Jeunet a Marc Caro. 1991. Poetická čierna komédia DELIKATESY je dlho pripravovaným celovečerným režijným debutom súznejúcej autorskej dvojice Jeana-Pierra Jeuneta a Marca Cara. Film je plodom práce skupiny nadšencov, milujúcich kinematografiu a ako mnoho iných pred nimi túžiacich natočiť film, aký by sami chceli vidieť. Aj napriek nízkemu rozpočtu, obmedzujúcemu pôvodné plány, sa im podarilo realizovať originálnu, vizuálne fascinujúcu víziu, nabitú filmárskou energiou a inteligenciou, zmyslom pre absurdnú drobnokresbu, nežnou poetickosťou a presnými brutálnymi gagmi.

              • Holandský film FOREVER RICH režiséra Shady El-Hamusa (2021). Film FOREVER RICH je príbeh Richieho a jeho snahy stať sa najlepším rapperom v Holandsku. Jedného večera ho prepadnú a ukradnú mu jeho najväčšiu cennosť - drahé hodinky. Zábery z ponižujúcej lúpeže, ktoré nakrútili samotní lupiči, sa stanú virálnymi a Richieho ťažko nadobudnutá povesť je vážne poškodená. Zachráni si Richie imidž alebo to bude koniec jeho kariéry?

            • Filmový klub od septembra premietol niekoľko diel a stále pokračuje

              • Filmový klub uviedol aj brazílsky film Mesto bohov režiséra Fernanda Meirellesa (Brazília, 2002). Režisér Fernando Meirelles debutuje strhujúcou drámou inšpirovanou skutočnými osudmi. Rozprávanie o dospievaní v tieni smrti pripomína formálne brilanciou filmy Quentina Tarantina či Martina Scorseseho. Surovú autenticitu zvyšuje obsadenie nehercov a skutočných obyvateľov slumu do hlavných rolí. Snímka si získal medzinárodné uznanie vrátane deviatich ocenení na MFF v Havane a ceny Vision Award na MFF v Toronte. Bol úspešne uvedený na viacerých medzinárodných festivaloch. Získal nomináciu na Zlatý glóbus ako najlepší zahraničný film roka a jeho režisér bol ocenený nomináciou na Európsku filmovú cenu Felix.

              • Film Fame, réžia Alan Parker Sedem hodín výučby a obed. Taká je ponuka newyorskej Strednej školy muzických umení. Hviezdna kariéra? Tá je zase hlavným cieľom mladých hudobníkov, hercov, tanečníkov a rojkov po celú dobu ich pôsobenia na škole. Vidina slávy je hnacím motorom, cibrí talenty, konfrontuje ilúzie s realitou, sprevádza hľadanie lásky aj zmyslu života. Film, ktorý bol nominovaný na šesť cien Filmovej akadémie, získal Oskarov za dynamickú hudbu a titulnej melódiu.

              • Už tu viac nie som (Ya no estoy aqui, 2019).Réžia Fernando Frías de la Parra.V Monterrey v Mexiku pouličný gang tínedžerov trávi dni tancovaním pomalej kumbie a návštevami miestnych zábav. Po zapletení sa s miestnym drogovým kartelom a hroznom nedorozumení je vodcagangu nútený ujsť cez hranice do USA aby si zachránil život.

              • Living in Oblivion (Život v oblouznění) Film o nakrúcaní filmu. Odohráva sa počas jedného dňa na filmovom placi, kde tvorcovia nakrúcajú nízkorozpočtový film. Pocta všetkým nezávislým filmárom.